Gemene mans revyblogg

Gemene mans revyblogg

Om Gemene man

I min blogg berättar jag små anekdoter från revyns och teaterns värld. Mestadels självupplevt, men också lite revyhistoria ibland.

Ingen Revy-Richard i år?

Från scen och cabaretPosted by Urban Jönsson Tuesday, November 20 2012 00:23
I dag blev det känt att Revygänget i Olofström bojkottar årets Revy-Richardgala i Sveriges Radio Blekinge. Därmed är det högst tveksamt om det blir någon gala. Revymix i Karlshamn, som produceras gemensamt av Nöjeskompaniet och Sandelius Kultur & Nöje, sa redan förra året till om att de inte vill vara med. Sölvesborgsrevyn On Stage sätter inte upp någon revy det här året, det gör inte heller Sibbamålarevyn eller Karlskronarevyn. Återstår i bästa fall tre revyer i Blekinge: Strångamålarevyn, Ronneby Folkteaters nyårsrevy och Klantarnas nyårsrevy i Jämjö.

Skälet som Revygänget i Olofström anger för att inte vilja vara med kan diskuteras. "Amatörer i ordets dåliga bemärkelse ska inte bedöma amatörer i ordets goda bemärkelse", säger regissören Jörgen Andersson. Fast det är inte helt riktigt att kalla Martin Hult och Carina Henriksson för amatörer. Åtminstone inte som revyfolk, möjligen som teaterkritiker. Men jag tror inte Revygänget hade föredragit att recenseras av professionella teaterkritiker heller. Det är inte där skon klämmer.

Snarare att man tycker att upplägget av tävlingen är fel. Och där kan jag nog till viss del hålla med. Faktum är att vi haft samma diskussioner i Ronneby Folkteater - och då ska man veta att vi ändå vunnit Revy-Richard för Blekinges bästa revy två år i rad. Våra diskussioner handlade mest om huruvida det är rätt att jämföra revyer med så pass olika förutsättningar, och att ge (ibland ganska hårda) omdömen till amatörskådespelare som lägger ner själ och hjärta på sin fritid.

Kan man inte tävla i revy? Klart man kan. Men vad ska bedömas? Revygänget menar att Sveriges Radios tvåmannajury väger in oväsentligheter, som hur mysig kaffelokal revyerna har. (Nåja, om det vore enda kriteriet skulle väl Strångamåla vinna varje år...) Jag förstår att juryn har ambitionen att ge ett helhetsomdöme. Och det är kanske det som är felet. Där finns utrymme för godtycke.

Det tävlas i revy på andra håll. Riksförbundet Lokalrevyer i Sverige ordnar Revy-SM varje år. Där finns en beprövad urvals- och bedömningsprocess som slipats fram under flera år. Där tävlas i fem kategorier (bästa sketch, bästa sång/musik, bästa dans/rytm, bästa monolog och bästa lokala nummer). I första urvalet i varje kategori görs röstningen av ett antal framlottade revygrupper (som givetvis inte tävlar själva i samma kategori). De som på så vis vaskas fram till själva SM-föreställningen bedöms där av en jurygrupp per tävlingskategori. Jurygrupperna består av framlottade representanter för närvarande revygrupper samt ett par branschkunniga experter. Godtycket minimeras, men givetvis är det fortfarande fråga om subjektiva bedömningar, tycke och smak.

(Jag har fått förhandsinformation om att urvalsprocessen och tävlingen kommer att delvis byta skepnad nästa år. Men det lär jag återkomma till i ett senare blogginlägg. Det är ganska ovidkommande i det här sammanhanget.)

Poängen är att det i Revy-SM bara är själva numren som bedöms utifrån vissa frammejslade kriterier. Originalitet, text och artisteri bedöms. Inte alls inramning som t.ex. scenografi eller revyns helhetsintryck. Och framför allt - jurygrupperna har inget forum där de offentligt kan framföra "kringsnack" med luddiga omdömen om de tävlande bidragen. Hela SM-föreställningen andas professionalism.

Kanske har Sveriges Radios nuvarande revyrecensenter lyckats dåligt med att särskilja sina uppgifter - att dels vara oväldiga domare, dels leverera intressanta omdömen om varje revy som dessutom ska locka till såväl skratt som nyfikenhet. Revygänget kallar det för att de gör sig lustiga på andras bekostnad. Och visst, det var en helt annan höjd på recensionerna på den tiden när Ingemar Lönnbom var opartisk och omutlig revyrecensent. Om Revy-Richardtävlingen någon gång återkommer, bör man kanske återgå till att ha en ensam recensent som samtidigt är en van teaterkritiker. Men då krävs det att fler än tre revyer ställer upp för bedömning.

  • Comments(0)//blogg.gemeneman.se/#post76